REFERANSER

M/S "Rygervakt"

Rygervakt.jpg

Jeg er et avsnitt. Klikk her for å legge til din egen tekst og redigere meg. Det er lett.

M/S "Rygervakt" er en ambulansebåt under eierskap av Rødne Ambulanse. 

Båten har sertifikat for 12 personer, og har en toppfart på 35 knop. Den er å regne som en moderne katamaran, og er stasjonert i Austevoll kommune, Hordaland.

  • Lengde: 20,9 meter

  • Bredde: 7,2 meter

  • Verft/byggeår: Brødrene Aa, Hyen / 2011

  • Materiell: Carbonsandwich, vinylester

  • Motorer: 2 x Volvo Penta D13 IPS 1050, 2 x 750 kw 2400 rpm

  • Hjelpemotor: 1 x 220V 6 kW

  • Bunkerskapasitet: Diesel 2000 liter, smøreoljer 100 liter

  • Vannkanon-brann/nødlensepumpe: Kapasitet: 2000 l/min. 6bar. 

Se Rødne Fjord Cruise sin hjemmeside.  

M/S "Rygertroll"

MS Rygertroll.jpg

Jeg er et avsnitt. Klikk her for å legge til din egen tekst og redigere meg. Det er lett.

«Rygertroll» er oppkalt etter et skummelt norsk troll. Båten beskrives som en moderne katamaran med romslig salong med kiosk på samme dekk. Båten kan oppnå 28 knop og rommer opp til 147 gjester. 

"Rygertroll" er populær for sightseeing og gruppeturer. 

  • Lengde: 25,1 meter

  • Bredde: 8,8 meter

  • Verft/byggeår: Brødrene Aa, Hyen / 2012

  • Materiell: Carbonsandwich, vinylester

  • Motorer: 2 x Volvo Penta D13 IPS 1350.

  • Hjelpemotor: 2 x 750 kW

  • 2400 omdr

  • Bunkerskapasitet: Diesel 4000 liter, smøreoljer 100 liter

Se Rødne Fjord Cruise sin hjemmeside. 

Josefine

2020_1205_19593000-01.jpeg

Jeg er et avsnitt. Klikk her for å legge til din egen tekst og redigere meg. Det er lett.

AKVA MARINE SERVICES

AKVA Marine Services AS er en ledende tilbyder av kommersielle dykke- og støttetjenester på vestkysten av Norge.

 

Selskapet jobber for kunder innen havbruk, rigg- og skipsindustrien, samt entreprenører over hele verden. 

Her er Josefine. 

Maskiner om bord er 2 x D6-380 DPI

Se Akva group sin hjemmeside her.

Aqua Multi

D11 IPS 800

Jeg er et avsnitt. Klikk her for å legge til din egen tekst og redigere meg. Det er lett.

AKVA MARINE SERVICES

AKVA Marine Services AS er en ledende tilbyder av kommersielle dykke- og støttetjenester på vestkysten av Norge.

 

Selskapet jobber for kunder innen havbruk, rigg- og skipsindustrien, samt entreprenører over hele verden. 

Maskiner ombord: 

2 x Volvo Penta D11 IPS 800

Se Akva group sin hjemmeside her.

Daafjord

Dåfjord.jpg

Jeg er et avsnitt. Klikk her for å legge til din egen tekst og redigere meg. Det er lett.

Daafjord er en slepebåt og isbryter. Båten har 6 tonn skyvekraft og klarer å bryte seg gjennom 1 meter tykk is. 

Båten er en kraftplugg på nærmere 40 tonn. 

Når man inkluderer den avtagbare isbaugen på 17 tonn vil hele isbryteren veie 57 tonn. Isbaugen blir festet med en "hurtigkobling" på slepebåten og flyter selv.

 

Med en Volvo Penta D16 750Hk motor blir dette en kraftplugg uten like. 

 

Daafjord er knappe 8 meter lang og vel 5 meter bred, og skal være den tryggeste slepebåten i verden. 

Notmann

Notmann.jpg

Jeg er et avsnitt. Klikk her for å legge til din egen tekst og redigere meg. Det er lett.

Notmann er en ideell oppdrettsbåt og servicebåt. En Multi Purpose Service Vessel som ble levert fra Norwegian Shipbuilding Supplies i Szczecin, Polen, til Norge i desember 2015.

Notmann er spesialtilpasset drift innen oppdrett og oljenæring. Fartøyet har flere innovative løsnigner, som A-ramme til opptak av fortøyningslodd og anker med et mannskapsfritt dekk. MOB-båt utsett mellom skrog og tette lasterom for frakt av not-poser.

  • Lengde: 34 meter

  • Bredde: 14 meter

  • Fart: 11 knop

  • Lastekapasitet: 350 tonn

  • Lasteromskapasitet: 400 m3

  • Maskiner: 2 x Volvo Penta D13 MH

  • Generatorer: 2 x Volvo Penta D13 MH

  • Gir/propellsystem: Gear Type G27

Se hjemmesiden til Notmann her. 

Frøygard

Frøy vest.jpg

Jeg er et avsnitt. Klikk her for å legge til din egen tekst og redigere meg. Det er lett.

Båten "Frøygard" er utstyrt med fullintegrert dykkesystem fra Safe Air Diving, ROV fra Argus og har ellers alt utstyr som trengs for å utføre det meste av inspeksjons-, service- og vedlikeholdsarbeid under vann. 

  • Navn: Frøygard

  • Verft: Brødrene Hukkelberg AS

  • ROV Rederi: Frøy Vest AS

  • Byggeår: 2020

  • Materiale: Skrog - Aluminium, overbygg - kompositt

  • Lengde: 15 meter

  • Bredde: 4 meter​

  • Kran: 1,5 tonn

  • Nokker: 0,5 tonn

  • Lastekapasitet dekk: 1 tonn

  • Maskin: 2 x Volvo Penta D8 Vannjet

Se hjemmesiden til Frøygruppen her.

Fjordsafari Norway

Fjordsafari (2).png

Jeg er et avsnitt. Klikk her for å legge til din egen tekst og redigere meg. Det er lett.

«FjordSafari turen laga me til for første gong i 2003, som den første i landet. I 2006 bytte me båtar og fekk Volvo Penta D6 med hekk aggregat, som me også brukar i dag.  

Volvo Penta reknar me som bra driftssikker.

 

Med marsjfart på 30+ knop og fulle tunge båtar, trengs det solid framdrift system. Me går i snitt omlag 1100 timar med kvar båt per år med våre 5 båtar, og dei 4 siste åra har me ikkje hatt kanselleringar på grunn av tekniske og mekaniske problem. Diesel forbruket er og forholdsvis lågt.

 

Bjordal og Madsen er bra på sal, montering, deleleveranse og oppfylging som gjer det lett for oss.  Deira mekanikarar løyse dei få problema som har vert på ein særdeles god måte.  

Gründar og teknisk leiar Rune Tokvam, FjordSafari Norway AS»

FjordSafari Norway AS i Flåm tilbyr guida turar med opne safaribåtar på Verdsarvområdet Nærøyfjorden. 

Se Fjordsafari Norway AS sin hjemmeside

M/S "Rosedoktoren"

Rosedoktoren.jpg

Jeg er et avsnitt. Klikk her for å legge til din egen tekst og redigere meg. Det er lett.

I følge oppdragsgiver, Helse Fonna, er fartøyet den mest funksjonelle ambulansebåten som noen gang er bygget i Norge. Den har løsninger og detaljer som ingen andre lignende båter har. Den er bygget som en katamaran, som gjør at den går roligere i sjøen.

  • Rederi: GulenSkyss AS

  • Design: Bersek Design AS

  • Verft: Maritime Partners AS

  • Lengde: 20,40 meter

  • Bredde: 7,20 meter

  • Toppfart: Ca 30 knop

  • Kapasitet: 11 passasjerer, 2 bårplasser i sykelugarer

  • Skrog: Katamaran - kompositt

  • Maskineri: 2 x Volvo Penta D13 IPS 900

MS "Rosedoktoren" er stasjonert i Sunde i Kvinnherad kommune og betjener primært Sunnhordlandsbassenget. 

Ms Tjelden

Tjelden.jpg

Jeg er et avsnitt. Klikk her for å legge til din egen tekst og redigere meg. Det er lett.

Passasjerkatamaranen M/S "Tjelden" til NORLED er en lastekatamaran som tar 47 passasjerer og 2 biler/1 liten lastebil. MS Tjelden er universelt utformet med enkel rullestoltilgang, bagasjeoppbevaring og flere toaletter. 

Fartøyet har også salong på hoveddekk. Enten du trenger transport eller vil utforske fjordene videre, vil MS Tjelden sørge for at hver reise er en opplevelse du vil huske. 

  • Materiell: Carbonsandwich/vinylester

  • Lengde: 25,7 meter

  • Bredde: 8,0 meter

  • Toppfart: 27 knop

  • Hjemmehavn: Stavanger

  • Antall passasjerer: 47

  • Maskin: 2 x Volvo Penta D13 IPS 900

Se hjemmesiden til Norled her.

R/S Bjarne Kyrkjebø 

RS Bjarne Kyrkjebø.jpg

Jeg er et avsnitt. Klikk her for å legge til din egen tekst og redigere meg. Det er lett.

R/S "Bjarne Kyrkjebø" ble døpt på Hjellestad utenfor Bergen den 10. juni 2007, hvor det også har base. Fartøyet har fått navnet etter Bjarne Kyrkjebø som grunnla Seatrans AS i 1971. 

  • Havn: Bergen

  • Byggested/-år: 2007

  • Anlegg: Redningsselskapet

  • Verft: Maritime Partner AS

  • Materiale: Aluminium

  • Fartøyklasse: Simrad-klassen

  • Hastighet: 36 knop

  • Rekkevidde: 165 nautiske mil

  • Vekt: 10 tonn

  • Lengde: 12,75 meter

  • Dekksbredde: 3,48 meter

Hovedmotor: 

  • 2x Volvo Penta D6-435HK

Se hjemmesiden til Redningsselskapet her. 

L/B "LOS 134"

66866649_498446504237391_840149230143039

Jeg er et avsnitt. Klikk her for å legge til din egen tekst og redigere meg. Det er lett.

L/B «LOS 134» er en av totalt 25 losbåter langs norskekysten.

Båten er en Kewatec Alubåt, bygget i 2017-2018.

Båten er konstruert for å holde vekt, drivstofforbruk og avgassutslipp på et lavt nivå.
 
Fremdriftsmaskineriet består av 2 x Volvo Penta D13 IPS 900 dieselmotorer med total effekt 1400 hk. 



Se hjemmesiden til Buksér og Berging her

M/S "SJØBRAND"

702-3sp-utfall-sjoebrand.jpg

Jeg er et avsnitt. Klikk her for å legge til din egen tekst og redigere meg. Det er lett.

BERGEN BRANNVESEN

M/S «SJØBRAND» er en brann-/redningsbåt fra Maritime Partner

Fartøyet er av type Alusafe 1800 FiFi med lengde på 18,4 meter, og ble i operativ drift i 2016.

Båten er bygget i henhold til forskrifter fra Sjøfartsdirektoratet og kan i tillegg til brannslukking og redning også utføre dykkeroppdrag samt yte bistand ved akutt forurensning.

Offshoreskroget gjør at båten egner seg like godt i åpen sjø som i skjermede farvann..
 
Fartøyets fremdriftssystem er Volvo Penta IPS-system (Inboard Performance System), samt baugtruster. De to Volvo Penta motorene utvikler hver 700 hk, og propellanlegg er type IPS 900.

Fullt utrustet med mannskap og passasjerer kan båten holde en fart på 32 knop.




Se hjemmesiden til Bergen Brannvesen her.

FOB SWATH 8 

fob-swath-8_7.jpg

Jeg er et avsnitt. Klikk her for å legge til din egen tekst og redigere meg. Det er lett.

ODFJELL WIND

Fob Swath 8 er et spesialfartøy for transport av servicepersonell til og fra offshore vindmøller. Designbenevnelsen er Special CTV (Crew Transfer Vessel). Nybygget er spesialkonstruert i samarbeid med hovedeieren, som er Odfjell Wind AS i Bergen.

Bostek AS har levert hovedmaskineriet. Dette består av fire MTU-motorer av type 10V2000M72, tilhørende girsystem av type ZF3000 og to hjelpemotorer av type Volvo Penta på 85 kWe hver. Propellanlegg av type DRB 500DD kommer fra MJP Waterjets. MB Hydraulikk AS har levert to thrustere av type S-150-250-V250.


Se hjemmesiden her.

M/S "SEA-CARGO EXPRESS"

SEA_CARGO_EXPRESS.jpg

Fremdriften besørges av en Wärtsilä W9L32 dieselmotor med ytelse 4500 kW som driver et Scana Propulsion propellanlegg via Scana Propulsion AG850 reduksjonsgear med oversetning 5.4:1. Styremaskin er type Electrane, og skipet er utstyrt med en RRM TT1300 baugpropeller på 500 kW.

 

Strømforsyningen besørges av 3 x Volvo Penta D12D-AMG motorer på 370 kW med Stamford generatorer og en Stamford akselgenerator på 1125 kVA. Nødaggregatet utgjøres av en Volvo Penta D71-T på 122 kW med Stamford generator.

STÖDIG SHIP MANAGEMENT

M/S «SEA-CARGO EXPRESS» er bygget etter et Savicon design med dobbelt skrog og box-shaped rom. Skipet har dekksområde på 3170 m2. På hoveddekk er det 4,8 meter fri høyde og 2,4 m på mellomdekk og mellom tanktopp og mellomdekk. Kengde

Skipet har to sideporter, levert av TTS Ships Equipment, og akterrampe. TTS Energy har levert kran med løftekapasitet på opp til 50 tonn som betjener hele det øverste dekket.

 



 

 

 

 

 

 

 

Se hjemmesiden til Stödig Ship Management her.